Office 365 Groepen functionaliteit

Enkele weken geleden heeft Microsoft aangekondigd om een update uit te brengen binnen Office 365 genaamd Groepen (Groups). Vandaag kreeg ik voor het eerst deze functionaliteit ook te zien. Ik denk echt een leuke aanvulling die in een onderwijscontext goed gebruikt kan worden. Er kan zo op een hele eenvoudige manier informatie (berichten aan je studenten, klassen agenda en bestanden) gedeeld worden.

Groups zijn op dit moment geïntegreerd in zowel Exchange Online als SharePoint Online en zal snel worden gevolgd met Yammer en Lync. De functionaliteit die nu geboden wordt lijkt veel op Yammer. Je kan binnen je Office 365 een nieuwe groep aanmaken. Dit kan vanuit je OneDrive en vanuit Exchange (je mailbox). Hieronder de stappen als je dit vanuit je mailbox doet

  1. Maak een nieuwe groep aan

  2. Kies een naam uit de groep en voeg de leden toe. Belangrijk hierbij is of je een publieke groep (voor iedereen toegankelijk) of een privé groep (een aantal mensen) selecteert. In mijn voorbeeld maak ik een privé groep aan.



     

  3. En de groep is aangemaakt

     

    Zoals je ziet is de groep in mijn mailbox links onderaan terug te vinden. In het midden staan de inkomende berichten (zie het als een e-mailbericht) en aan de rechterkant staat de content van het bericht. Daaronder kan je dan eenvoudig een beantwoording doen. Deze groep heeft ook een eigen e-mailadres gekregen (demogroep@domein.nl). Hierdoor kunnen docenten of studenten ook gewoon een e-mail sturen naar de groep en komt hij voor de mensen in de groep ook beschikbaar.

     

  4. Binnen een groep zijn er diversen mogelijkheden. Zo kan er gekozen worden voor een agenda van deze groep, de leden of bestanden die hierin gekoppeld zijn. Zodra je een bestand toevoegt krijgt de mogelijkheden om iets te uploaden vanuit je eigen PC of een bestand te selecteren in je OneDrive.

    De gebruiker die de groep aanmaakt, daar wordt automatisch een map voor gemaakt waar de bestanden geplaats worden. In het onderstaande voorbeeld heb ik mijn eigen OneDrive geopend en ik zie daar nu ook groepen staan, waar de demogroep terug te vinden is. Ik kan ook vanuit mijn OneDrive een nieuwe groep aanmaken.

    Ik vind het absoluut een mooie toevoeging, al moet ik zeggen dat ik er ook wat vraagtekens bij zet voor het gebruik op dit moment. Onderwijsinstelling gebruiken soms al Yammer en dit is op dit moment extra. Een groep die je hierin nu aanmaakt, is nog niet aanwezig in Yammer. (dit zal later worden toegevoegd). Daarnaast zijn er natuurlijk veel docenten die een teamsite inzetten voor hun studenten, waar berichten, agenda en bestanden worden gedeeld. Ik hoop dat daar ook nog wat in gedaan wordt. Ik zou het persoonlijk mooier vinden (of een keuze) dat voor een groep in Office 365, automatisch een teamsite wordt aangemaakt i.p.v. een documentenbibliotheek in mijn eigen OneDrive. Je ziet duidelijk dat Microsoft op dit moment in een transitie (een hele mooie..) tussen de verschillende oplossingen die ze gekocht / gemaakt hebben de afgelopen jaren. Het platform wordt steeds rijker voor de gebruikers en je hebt als docenten of student eindelijk 1 plek waar je informatie te vinden is!

     

 

Advertenties

3 gedachtes over “Office 365 Groepen functionaliteit

  1. Pingback: Outlook Groups App verbeteringen | About cloud

  2. Pingback: Office365 Outlook Groups Connectors? | About cloud

  3. Pingback: Office 365 Outlook Groups Connectors? | SP&C NL

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s